Leander Kippers - Architectengroep R2Livin-BISAR
Leander Kippers is samen met Ismael Gielen oprichter en hoofdarchitect van de R2Livin+ Group. Een Limburgs architectenbureau voor een moderne en functionele realisatie van particuliere woningen, appartementen en bedrijfshallen met kantoorfuncties.
De R2Livin+ group bestaat uit: BISAR business architecture, een partner voor de volledige begeleiding van B2B-bouwprojecten; The Home Library, een boek voor architecten en Noir-visuals, een 3D-tekenbureau.
1. Hoe blijf je als ondernemer gemotiveerd in deze tijden?
Mijn motivatie wordt beïnvloed door twee factoren: retrospectie en prospectie. De conjunctuur en veerkracht die we als team reeds hebben opgebouwd, die willen we ook nu blijven bewaken. We hebben bij R2Livin erg veel respect en waardering voor onze collega’s. Het enthousiasme binnen ons team geeft iedereen motivatie om het hoofd boven water te houden.
De tweede factor, prospectie, is vooral een motivator voor mij als ondernemer. Wanneer je een zaak leidt, dan word je gedreven door ondernemerschap. Als de markt verandert, dan wil je naar oplossingen zoeken die een positieve blik op de toekomst werpen in plaats van angstig in je schulp te kruipen om wat je zou kunnen verliezen.
2. Welke acties onderneem je om deze periode te overbruggen?
Deze periode was voor mij als persoon belangrijk om mezelf opnieuw in mijn eigen leven te positioneren, om de banden met mijn naasten en vooral met mezelf te versterken en opnieuw te zoeken naar een gezond evenwicht tussen werk en privé.
Er heerst momenteel best wat onrust in de architecturale sector doordat de economische onzekerheid potentiële investeringen vertraagt. Dat heeft mij als ondernemer laten stilstaan bij onze gang van zaken met nieuwe opportuniteiten op korte en lange termijn als resultaat.
Zo hebben we de communicatie en salesstructuur van ‘The Home Library’ volledig gedigitaliseerd wat op lange termijn een gestructureerde, snellere manier van werken oplevert. Daarmee hebben we een duurzaam scenario gecreëerd waarin we in de toekomst meer mensen kunnen bereiken binnen een kortere termijn.
3. Bij wie ga je raad vragen als je het echt niet meer weet?
Eigenlijk heb ik geen specifieke vragen aan anderen gesteld. Deze periode is nieuw voor iedereen en elke sector is anders, waardoor adviezen vaak niet relevant zijn. Wij zijn vooral afgegaan op ons buikgevoel, reflectie en de input van onszelf en onze medewerkers.
Terug naar de essentie: je waarden en meerwaarde.
We staan via onze app van ‘Wolves and Warriors’ - een groeitraject voor ondernemers - wel in contact met onze vroegere deelnemers. Daar merkten we een enorme toename in communicatie op ondanks het grote verschil in ieders situatie: de ene ondernemer valt noodgedwongen stil, de andere panikeert en nog een andere heeft het drukker dan ooit tevoren… De maatregelen zijn voor iedereen identiek, maar de impact is zo verschillend. Iedereen zal zijn plaats weer moeten vinden in de nieuwe wereld van morgen. Spannend!
4. Hoe houd je je werknemers gemotiveerd?
Wel, wat dat betreft is de waarde van onze visie als groep nu gebleken. Wij hebben steeds sterk geïnvesteerd in een goede, persoonlijke relatie met onze medewerkers. De inzichten die ik leerde tijdens mijn traject als ondernemerscoach, paste ik onmiddellijk toe op onze situatie wat resulteerde in een bedrijfscultuur waar je de vrijheid krijgt om zelf je juiste plek te vinden. De kracht die ontstaat uit deze vrijheid en vertrouwen, is wat van je medewerkers één team maakt.
Nu loont dat meer dan ooit: wij kunnen op onze collega’s rekenen, ons vertrouwen is bevestigd en de spirit blijft hoog. Ik houd elke dag contact met elke werknemer om die mindset permanent te monitoren en elke vrijdag vieren we dat nog steeds met “bier na vier” (vanuit ons kot uiteraard).
5. Wat ga je doen zodra deze crisis gedaan is?
Een dikke barbecue organiseren voor iedereen die ik graag heb!
Maar je bedoelt waarschijnlijk als ondernemer (lacht)? Op dat vlak gaan we ons studieprogramma van Bisar (Business Architecture) weer leven inblazen. Dat is een analyse om bedrijven te adviseren en kritisch te begeleiden in hun architecturale investeringen. Daarvoor kunnen ze trouwens beroep doen op een KMO-portefeuille, waardoor het meer dan ooit een meerwaarde is voor de potentiële bouwer of investeerder.
6. Wat wil je zeker meegeven aan Limburgse ondernemers?
Deze situatie gaat mensen bewuster maken. Als ondernemer moet je jezelf kunnen vermarkten: je meerwaarde kunnen tonen en kunnen achterhalen wat dat voor een ander waard is. Met ander woorden gaan we terugkeren tot de essentie en onze eigen waarden in vraag moeten stellen. Op welke manier kunnen we zelf onze relaties verbeteren? Als ondernemer, als vader, als zoon… als persoon.
Leander Kippers, oprichter van R2livin+ group: BISAR, The Home Library en Noir-visuals.
———
Key-takeaways
-
Een vrije bedrijfscultuur waar wederzijds vertrouwen en respect heerst, daar bruist intrinsieke motivatie in goede en slechte tijden.
-
Een nieuwe werkelijkheid opent nieuwe wegen.
-
Ons leven in het algemeen gaat over waarde. What is your added value? Wat is jouw waarde als persoon, als ondernemer, als partner, als vriend… durf je die vraag eerlijk te beantwoorden?